ابوعلی سینای بلخی نابغه جهان

بنام خداوند جان وخرد

کزین برتراندیشه برنگذرد

به مناسبت تجلیل ازهزارمین سال وفات ابوعلی سینای بلخی مرد گزیده یی  ازتبار اندیشه ورزان  وپیام آور تحول شگفت آفرین درحوزۀ علم وفلسفه بحث پیرامون شخصیت ارجمند واندیشمند بزرگی چون ابن سینای بلخی مردیکه اضافه تراز64 بهارزند ه گی  پرفرازونشیب  راپشت سرگذاشت وپس ازده سالگی زنده گی خویش را وقف خواندن ، اندیشیدن ونوشتن کرد.

 

به خاطرارج گزاری ازهزارمین سالگرد وفات این متفکربزرگ وپرآوازۀ شرق درحوزۀ های علوم گوناگون وفلسفه ، خواستیم فقط بطور بسیار مختصر  چند کلمه را نوشته کنیم و کوشش خواهیم کرد تا در نشرات بعدی از این شخصیت جهان شناس معلومات بیشتر را برایتان ارایه نماییم.


آنچه مهم است اینکه زنده گی پرفرازوفرود ابوعلی ابن سنا ازاین واقعیت پرده برمیدارد که مردان این سرزمین درراۀ توسعه وپیشرفت علم ودانش نقش با ارزش را انجام داده اند. و درفش آگاهی را حتا

 

بفراترازمرزهای آن به اهتزاز درآورده اند. این گواۀ  برین است که این سرزمین افتاده درمیان خون وآتش روزی به نام آریانا، روزی به نام خراسان وامروزهم به نام افغانستان به همه دشواریهایی که به آن روبرو گردیده است نه تنها استعدادهای سرشاری را با ظرفیتهای بلند برای روشن ساختن جهان ارایه داشته است؛ بلکه مردان اندیشه پرور واندیشه گستررا نیزبه جامعۀ بشری تقدیم کرده است که

انوشتن آثارفراوان خدمات بزرگی را برای تمدن بشری انجام داده اند ودرساختن تمدن بشری نقش ارزشمندی رابازی کرده اند.  گرچه دانشمندان زیادی در جهان نبوغ کرد ؛ ولی اثرات اندیشه های عرفانی ابن سینا هنوز هم در میان پژوهشگران و دانشمندان جهان دارای اهمیت خاص میباشد.

 

فزیک وکیهان شناسی :

 ابن سینا درمورد فزیک ، طبیعیات وکیهان شناسی زمان خود آگاهی کافی داشت وی فزیک رامطالعۀ اجسام طبیعی وحرکت تعریف کرده است. درچندین مورد به تفصیل ، نظراتومیستها را دربارۀ جسم به صورت خاص و واقعیت به صورت عام به تفصیل رد کرده است  وبه جای آن ازاتصال وپیوستگی جانبداری میکند. به نظراوجسم مرکب است ، ازجوهرمادی که محل است وصورتی ازحال درآن موجوداست. نسبت ماده صورت را مانند نسبت برنج به مجسمۀ برنجی میدانست. ازلحاظ صورت وجه مشترک همه اجسام را در سه بعدی بودن آنهامیدانست  وی میگفت: گرچه این سه ابعاد درجسم وجود ندارد ؛ ولی میتوان آنها را فرض کرد که درترکیب ماده دخیل نیستند وجزء تعریف آن محسوب نمیشوند.  وی صورت وماده رالازم وملزوم یکدیگر میدانست، ماده رامتجانسوپذیرای هرصورتی میخواند. وی باورداشت ماده یک صورت تولی دارد که صورت جوهری یاجسمانی است.

 

1***2***3***4***5*** 6***7***8***9***10*** 11***12***13***14***15*** 16***17***18***19***20*** 21***22***23***24***25*** 26***27***28***29***30 31***32



بالا

بعدی * آريايی * بازگشت