بی حجابی اجباری يا اجبار در حجاب؟

 

مجلس فرانسه با اکثريت قاطع به کاربردن نمادهای مذهبی در مدارس را ممنوع دانست و بدين ترتيب حجاب اسلامی که نمادی از مذهب به شمار می رود در مدارس ممنوع شد.

بی بی سی : اين لايحه که در راستای تأکيد بر جدايی دين از سياست به عنوان سنت برجای مانده از انقلاب فرانسه به تصويب رسيد، مورد اعتراض گسترده مسلمانان فرانسه و ديگر کشورهای جهان قرار گرفته و بسياری از سازمانهای مدافع حقوق بشر در سراسر جهان نيز آن را مورد انتقاد شديد قرار داده اند.

از هنگامی که لايحه مربوط به ممنوعيت حجاب در مدارس به مجلس اين کشور تسليم شد، خيابانهای پايتخت فرانسه صحنه تظاهرات وسيعی بود که اغلب شرکت کنندگان در آن را دختران جوان مسلمانی تشکيل می دادند که در فرانسه به دنيا آمده و بزرگ شده و خود را بخشی از مردم اين کشور اروپايی می دانند.

اين دختران با اينکه در کشوری برخوردار از انواع آزاديهای اجتماعی زندگی می کنند و به کار و فعاليتهای گوناگون اشتغال دارند، بر حفظ سنت اسلامی حجاب و رعايت پوشش اسلامی اصرار می ورزند.

در طرف مقابل، کشوری مانند ايران قرار دارد که قوانين آن بيش از دو دهه است، رعايت حجاب و پوشش اسلامی را لازم و اجباری می داند اما بخش عمده ای از زنان آن، بخصوص نسل جوان، همواره در برابر حجاب اجباری مقاومت کرده و به روشهای گوناگون از آن گريخته اند.

اين قبيل تلاشهای زنان ايرانی حتی عقب نشينی مراجع رسمی را در پی داشته تا آنجا که از يک دهه پيش به اين سو، ميزان پايبندی زنان به حجاب روزبه روز کمرنگتر می نمايد و با نگاهی به پوشش ظاهری زنان ساکن در تهران و شهرهای بزرگ می توان دريافت که تنها اقليتی از زنان از آنچه در عرف و مقررات از آن به عنوان حجاب کامل اسلامی ياد می شود پيروی می کنند.

شما رويه کداميک از دو دولت ايران و فرانسه را در قبال حجاب می پسنديد؟ آيا برای حجاب و بی حجابی بايد به وضع مقررات و قوانين دست زد يا اينکه بايد انتخاب پوشش را به خود مردم واگذاشت؟

فکر می کنيد چرا در جامعه ای مانند جامعه ايران که سنتهای اسلامی از ديرباز در آن محوريت داشته و هم اکنون نيز حکومتی مذهبی در آن برپاست، زنان نسبت به زنان مسلمانی که در کشورهای آزادتر زندگی می کنند علاقه و پايبندی کمتری به حجاب نشان می دهند؟

به نظر شما اگر دولت ايران حجاب را اختياری اعلام کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آيا بر تعداد زنانی که حجاب را رعايت می کنند کاسته می شود يا شمارشان افزايش می يابد؟

شما هم می توانيد در اين باره نظر بدهيد.

ديدگاه خود را به زبان فارسی، به صورت ساده و فشرده برای ما بفرستيد.

پيام هايی که از خوانندگان اين سايت دريافت کرده ايم

نظر من بی حجابی با برهنگی و جلف بودن فرق دارد. آزادی انتخاب که چيز بسيار خوبی است نياز به آمادگی و آموزش دارد و بعد از احراز شرايط آن، دموکراسی واقعی است. علی - لندن

به نظر من حجاب هيچ ربطی به عفت و پاکدامنی ندارد و تنها نشانه ای از تسلط فرهنگ مردسالار است که قصد دارد به اصطلاح امنيت و سلامت جامعه را با فشار بر زنان تأمين کند. رضا - تهران

جنس موی زنان با مردان چه تفاوتی دارد که بايد زنان پوشيده باشند، اما مردان نه؟ اين هم يکی از همان سنتهای مردسالارانه قديم است. بحث درمورد حجاب بيهوده است، چه برسد به بحث پيرامون اختياری بودن يا اجباری بودن آن. کيارزم - مشهد

به نظرمن داشتن يا نداشتن دين برای انسان موضوعی کاملاً شخصی و درونی است. هيچ شخص يا گروه يا طبقه حق ندارد و نبايد عقيده و منش خود را تحميل و حتی تبليغ کند. هر دو کشور ايران و فرانسه به دست سياستبازان افراطی اداره می شود و نتيجه آن يک جا اجبار دين و يک جا اجبار بی دينی است. اين نکته در مورد فرانسه که حکومت دمکراتيک دارد و صاحبان قدرت به دست مردم آن کشور برگزيده می شوند وجود دارد که بايد به قوانين داخلی آن و هر کشور دمکراتيک احترام گذاشت و آخر اينکه کسی برای مسلمانان مهاجر به "بلاد کفر" دعوتنامه نفرستاده است! محمد - تهران

اصلا چرا اجبار؟ مسلماً اجبار نه باحجابها را بی حجاب می کند و نه بی حجابها را واقعاً باحجاب! تنها اتفاقی که می افتد بی ارزش شدن اجبار است. تصور می کنم در ايران بايد حجاب با رعايت شرايطی اختياری باشد و همين طور بی حجابی در کشورهای ديگر مثل فرانسه. محدود کردن فردی به خاطر لباس تا وقتی تبليغ مذهبی نکرده واقعاً بی معناست. کسی را نمی توان به خاطر نحوه لباس پوشيدن مؤاخذه کرد چه رسد به محروميت از فعاليتهای عادی زندگی. در خيلی جاهای اروپا هنوز روسری استفاده می شود و هيچ ربطی به اسلام هم ندارد، با آنها چه بايد کرد؟ سوتا - تهران

بالاخره، مجلس ملی فرانسه که نماینده اراده ملی در آن کشور است، در دفاع از ارزشهای لائيک آن جامعه که مردم آن سالها برای به دست آوردنش جنگيده اند پيروز شد. اين عمل شايد پيامی باشد برای تمام خارجيانی که به کشورهای اروپايی مهاجرت می کنند که بايد خود را با ارزشهای دموکراتيک و زندگی مدرن در آن سرزمينها وفق دهند. همان طور که همه می دانند، دختران محجبه به طور مداوم از ساير دانش آموزان جدا می افتند. بسياری از اين دختران که نزد خانواده خود زندگی می کنند، مجبور به رعايت حجاب می شوند و اين قانون شايد راه نجاتی برای اين کودکان باشد. افشين - تهران

ايجاد محدوديت دردی را درمان نمی کند. چون انسان هر وقت به کاری مجبور شود، دست به مقاومت می زند. شراره - دانمارک

چه طور در کشورهای اسلامی مانند ايران و... نمی گذارند خارجيهايی که به آنجا سفر می کنند يا در آنجا زندگی می کنند حجاب خود را بردارند يا آزادانه زندگی کنند؟ حالا که آنها در کشور خود می خواهند قانونی مانند همين کشورهای اسلامی بگذارند ناراحت می شوند؟ چطور کار اينها مخالف آزادی است اما قوانين کشورهای اسلامی نه؟ مگر تا حالا فرانسه يا کشور ديگری به قوانين کشورهای اسلامی اعتراض کرده اند؟ آيا اين کار دخالت در امور کشوری ديگر نيست؟ آيا مسيحيانی که در کشورهای اسلامی زندگی می کنند بايد به خاطر قوانين متفاوت اين کشورها تظاهرات کنند؟ امير محمد - ايران

هر دوی اين قوانين هيچگونه پشتوانه علمی و فرهنگی ندارد و اگر حجاب خوب است بايد فرهنگ آن در جامعه پياده شود چون با ظاهرسازی هيچ مشکلی حل نخواهد شد، بلکه مشکل بزرگتر هم می شود. محمود شاه محمدی - تهران

 

کشورهای اروپايی آزادی مذاهب وجود دارد و پيروان هر دين آزادند، پس فرانسه نبايد مانع لباس پوشيدن کسی شود، زيرا طبق قانون هر فرد جامعه در هر عرصه زندگی اش آزاد است. محمد اياز - کابل

در رابطه با حجاب بايد دو مسئله را از هم تفکيک کرد. اول آنکه همان طور که در ايران حجاب به صورت قانون درآمده، در فرانسه هم اين مسئله جنبه قانونی خواهد داشت و مسلمانان نمی توانند به آن اعتراض کنند. آيا دولت ايران قبول می کند که اتباع خارجی يا مسيحيانی که در ايران زندگی می کنند بی حجاب باشند؟ يا خارجيانی که به ايران می آيند بدون روسری باشند؟ و دوم اين که اساساً هرگونه تحميل مغاير با اصول حقوق بشر است. البته قانون نيز خود را بر مردم تحميل می کند، اما قانون دارای امتيازاتی است که سلامت جامعه را تضمين می کند و اکثريت مردم به کارآمدی آن اعتقاد دارند. اما نمی توان گفت که حجاب لزوماً تضمين کننده سلامت جامعه است، چرا که با وجود حجاب در ايران، ميزان جرايم اخلاقی و عرفی بشدت بالا رفته است. کامروا - تهران

کسانی که به حجاب زن معتقدند، به زن به عنوان شیء نگاه می‌کنند. يعنی زن نه انسان بلکه شیء سکسی است، پس بايد مخفی باشد. از آن طرف برخی ديدگاههای غرب هم همين را می گويند: زن شیء سکسی است پس بايد برهنه باشد يا از آن استفاده شوددر تبليغات و .... اين دو ديدگاه يا کاری که مثلاً در ايران و فرانسه دارد انجام می شود دو روی يک سکه است. سهيل - مشهد

اگر در ايران حجاب اختياری شود به نظر من خيلی از بانوان مايل به حفظ پوشش خودند. اين حرف بنده را ايرانيان داخل کاملا درک می کنند. رحمان - شيراز

از وقتی آمدند و حجاب را در ايران اجباری کردند جرم و جنايت هم بيشتر شد. می دانيم که اوايل انقلاب اين آثاری که اکنون در جامعه ايران می بينيم آن موقع نبود. هنوز اينها نمی دانند که هيچ کاری را نمی شود با زور انجام داد. دختر می خواهد آزاد باشد همان طور که آزاد به دنيا آمده. ناصر - بندرعباس

به نظر من هم ايران و هم فرانسه اشتباه می کنند. اين دولتها فکر می کنند که قيم مردمند. جواهری - تهران

وضعيت جمهوری اسلامی ايران درست برعکس کشور ترکيه است. در ترکيه دولت کوشش می کند از بالا نظرات خودش را با فشار به مردم تحميل کند اما از زير مردم واکنش نشان می دهند. در ايران چيزهايی را به نام دين و ارزشهای دينی و اسلامی بر مردم تحميل می کنند. بهتر اين است که مردم را به حال خودشان بگذارند که هرطوری که دوست دارند باشند. گرچه به ظاهر شايد تعداد بی حجابان زياد بشود اما معلوم می شود که آنانی که حجاب از آن نوع را رعايت می کنند به اراده و اختيار خودشان است. در ضمن آن نوع حجابی را که در ايران ازش حجاب اسلامی تعريف می کنند از کجا معلوم که فقط همان يک نوع، حجاب اسلامی است و مثلاً اگر کمی تغيير کرد غيراسلامی می شود. در کشورهای مختلف اسلامی پوششهای مختلفی وجود دارد و هر کشور حجاب خود را اسلامی می گويد. کاری که رژيم اسلامی ايران می کند درست شبيه کاری است که طالبان در افغانستان می کردند با اين تفاوت که طالبان حجاب اسلامی را در داشتن برقع می دانستند و ايران در داشتن مقنعه و نتيجه اينکه مردم از هردو نوع بيزار شده، واکنش تندتر از آن به خرج می دهند. علی همت - کابل

اسلام دين آزادی و قانون است. در کشور اسلامی همه دستورات شريعت بايد اجرا شود. مسلمانان درهمه جا موظف به پيروی ازسنتهای دينشانند و اگر کسی برايشان ايجاد مزاحمت کرد وظيفه دارند با او جهاد کنند. با کفار طاغی مسامحه جايز نيست. آراد - بلوچستان

کار هر دو گروه چه آنها که مجبورند حجاب را رعايت کنند و چه آنها که به اجبار بايد حجابشان را بردارند فقط درافتادن با کسانی است که سلب آزادی از آنها می کنند و به مذهب و مليتهای ديگر احترام قائل نمی شوند و گرنه اکثر آنها فلسفه ای برای رعايت و عدم رعايت آن ندارند. طاهره - بندرعباس

حجابی که به زور کتک به زنان ايران پوشانده شد چه ارزشی دارد؟ اگر روزی حکومت ايران عوض شود چنان فسادی ايران را فراخواهد گرفت که جبران آن سالها به طول خواهد انجاميد. زمانی آيت ا... خمينی گفت که جمهوری اسلامی دموکراسی را هم دربرمی گيرد. آن وعده ها چه شد!؟ تهمينه - تهران

دمکراسی در فرانسه چنين است اما درايران وضعيت به طور ديگری عمل می کند. اگر زنی از خارج ايران با دين و مذهب ديگری مثل مسيحيت وارد ايران شود، او را اجبار می کنند که حجاب را رعايت کند. واقعا معنای دموکراسی را در دنيای امروزی ديديم. حامد - تهران

فرانسه را نمی توان با دولت ايران مقايسه کرد. آنجا دولتی مردمی بر سر کار است ولی در ايران... کسانی که می خواهند در فرانسه درس بخوانند و حجاب داشته باشند بايد بيايند به ايران. خيل عظيمی از دختران که با حجاب اجباری درايران مخالفند بروند به فرانسه. در ضمن حجاب، فرهنگ مردها را خراب می کند و اين تجربه بزرگ از حجاب در ايران است. مهرداد - تهران

در ايران چون مردم قبول کردند که قوانين اسلامی برجامعه حاکم باشد و چون اسلام حجاب را برای زنان واجب دانسته بدين ترتيب جای هيچگونه بحث و اعتراضی وجود ندارد، اما اين کشورهای غربی که به آزاديهای فردی اعتقاد دارند چرا قوانينی تصويب می کنند که مخالف دموکراسی و آزاديهای فردی است؟ حقيقت جو - آبادان

به فرانسويها حق می دهم که نگران قضيه حجاب باشند. اگرچه اين قانون جديد آنها را منطبق بر اصول دمکراسی نمی دانم. اما در مورد ايران، گمان می کنم فضای خصوصی زندگی مردم، خود بهترين گواه نظر آنان در مورد حجاب باشد. غضنفر - تهران

کشوری که خود را به عنوان مهد آزادی فرض می کند چطور به خود اجازه می دهد که آزادی مذهبی را نقض کند. اما در ايران نيز موضوع حجاب نص صريح قرآن و آموزه های دينی است و مسئولان و مردم مکلف به رعايت آنند. البته بايد با روشهای صحيح آن را ترويج کرد. م. کريمزاده - تهران

اجبار در هر چيزی اشتباه است و تنها نتيجه عکس خواهد داشت. می بينيد که در طول ۱۴۰۰ سال اسلام، جوانان اين قدر که حالا با دين مشکل دارند، مشکل نداشته اند. هر کس بايد قوانين اسلام را درک کند و بعد به آن عمل کند نه با اجبار. احمد - کرمان

حجاب اسلامی يعنی همان ستر زن به عنوان شخصيتی گرانبها از دستبرد و تجاوز. بعضيها به بهانه های رنگين مثل دفاع از حقوق زن، آن موجود مظلوم را وسيله کاميابی مردان در اجتماع قرار می دهند و به عنوان کالای سکس عرضه می کنند. من فکر می کنم سياستمداران فرانسه يکی از احمقانه ترين کارها را کرده اند. اگر فلسفه حجاب برای مردم بيان شود جامعه بهتری خواهيم داشت. عباس - دبی

حجاب امری کاملاً شخصی است و تمام کشورهای دنيا بايد نسبت به رعايت آزادی افراد التزام داشته باشند. امير فيروز - کيش

انتخاب پوشش از آزاديهای فردی است. هر شهروندی خود را ملزم می بيند که از سنت عرفی تبعيت کند تا انگشت نما نشود. بنا برين در اين مورد قرار دادن قانون اشتباه و ضايع کننده حقوق افراد و کاری صددرصد سياسی است اما نه ارزش سياسی دارد و نه مذهبی و هر دو کشور اشتباه محض می کنند. امير - تهران

مهمترين عامل را عدم درک صحيح نسل سوم انقلاب از مفاهيم عميق دينی می دانم و صد البته که مقصر اصلی کسانی اند که بيست وپنج سال نماد دين در اين کشور بودند. اگر مفاهيم درست تبيين می شد شايد وضع بهتر بود. علی درويش - تهران

هر دو دولت در اشتباهند، زيرا انسان آزاد آفريده شده و بايد قدرت انتخاب داشته باشد. فرزاد - تهران

انسان خود دارای عقل و شعور است و با زور و جبر به هيچ جا نمی رسيم، مانند کشف حجاب در زمان رضا شاه. احمد - اصفهان

موضعگيری اين دو حکومت در واقع از دو نگرش کاملاً متفاوت به انسان و حقوق اساسی او ريشه می گيرد. تصميم گيرندگان فرانسوی بر اين باورند که فضای آموزش و پرورش بايد از نفوذ مظاهر تعصب مصون بماند. در حالی که حکومتگران جمهوری اسلامی تداوم سلطه خود را در محقق ساختن باورهای دينی خويش می دانند. باورهايی که با آزادی انسان در گفتار و پندار و کردار، استقلال فردی، حقوق بشر، و هر آنچه انسان معاصر حقوق طبيعی و اساسی خود تلقی کرده است، مباينت آشکاری دارد. نگرانی سياستمداران فرانسه را می توان درک و با آنان همدلی کرد. زيرا جای نگرانی است در شرايطی که بنيادگرايی اسلامی بر حوزه های فکری و سياسی ممالک اسلامی تسلط دارد، اين خطر هست که شعار مسلمانان فرانسوی از بنيادگرايی متأثر شود و به اين ترتيب به مبانی و بنيانهای فرهنگی و سياسی جامعه از سوی اقليتی آسيب جدی وارد آيد. جان شيفته - ساری

بشر آزاد آفريده شده و در انتخاب راه و روش خود مختار است. و هنگامی که دين خود را برگزيد بايد به آن پايبند باشد و عمل کند و هيچ فرد يا دولتی اجازه پايمال کردن اين حق طبيعی را ندارد مگر اينکه اين روش يا دين باعث زيان رسانيدن به قشر زيادی از افراد جامعه شود. حال يک مسئله پيش می آيد: چرا در کشورهای غربی سکس و برهنگی را که عامل اصلی بسياری از ناهنجاريهای اجتماعی و فروپاشيدن نظام خانواده است ممنوع نمی کنند؟ مسعود طهماسبی - تهران

حجاب با کشيدن چادر به سرخلاصه نمی شود. مهمترين موضوع در اسلام منزه بودن روان و قلب انسان است که تمايل به گناه در آن نباشد. محمد شريف روشان - کابل

قوانين هر کشوری نشانگر سطح فرهنگ دموکراسی و صداقت در گفتار وعمل است. با اين حرکت، دولت و مجلس فرانسه تمامی شعارهای مبنی بر آزاد بودن در اين کشور را زير پا گذاشت. چگونه است که همين صهيونيستها آزادند هر کاری انجام دهند اما در مورد مسلمانان اين گونه عمل می کنند. حميدی - سيرجان

افراط و تفريط هر دو غلط است و کسانی افراط و تفريط می کنند که دين را خوب نمی شناسند. حجاب واجبی عينی در اسلام است اما مسئله ای اختياری است. البته اصل دين، اختياری است. اين وظيفه حکومت نيست. جمهوری اسلامی نيز قبل از انحراف به اين مسئله معتقد بود. همانطور که اکنون اکثر علما به اين مسئله معتقدند. اما علت اينکه اين مسئله در ايران اجباری شد کوتاهی از مردم بود چون در مقابل آن سکوت کردند و کسی به طور رسمی به اين مسئله اعتراض نکرد. جالب اينجاست که مخالفان حجاب در ايران اکثرًا مردها هستند. يعنی من ميان مردم تا به حال اعتراض زنان را نديدم و هر چه بود اعتراض مردان بود! احمد الف - مشهد

حجاب که به عنوان واجب دينی و يکی از مظاهر حيا و عفت زنان و التزام آنان به مقيد کردن خود به رعايت موازين دينی است چگونه می تواند با قوانين لائيسيته که در آن برده داری مدرن صنعتی پردرآمد و شاخص درغرب است در تضاد نباشد و آيا حجاب که در تمام اديان الهی(حتی درهمين کليساهای حال حاضر مسيحيان) پوشش زنان خداپرست است نمی تواند مشکلی در برابر اين قبيل چالشهای معنوی غرب باشد؟! وحيد - کی يف (اوکراين)

مردان و زنان هر جامعه ای دارای نيرو و قدرتی جهت به خدمت گرفتن طرف مقابل دارند. مردان از نيروی قدرت و به قول معروف قوت بازوی خود و زنان از زيبايی خود در اين عرصه بهره می گيرند و جامعه ای در حال تعادل است که اين دو نيرو در آن در حال تعادل باشند. انگيزه زنان بر خلاف آنچه اکثر مردان تصور می کنند از نشان دادن زيباييهای خود استفاده از اين نيروست. نه اينکه می خواهند خود را در اختيار مردان قرار دهند. از طرفی جلوگيری از پوشش و حجاب افراد نيز امری ناپسند است. هر زن با حجابی نيز می تواند انگيزه های خاص خود اعم از پيروی از آنچه خود اموری مقدس می داند، داشته باشد. مجتبی - شيراز

همه بر سر چيزی بحث می کنند که اصلاً نمی دانند وجود دارد يا نه؟ اصلاً کل مسئله حجاب خودش زير سؤال است. اگر ما مدعی ايم که پيرو قرآنيم، در هيچ کجای قرآن نگفته که زن بايد موی خود را بپوشاند. تنها ذکر شده که سينه خود را بپوشاند (سوره نور آيه ۳۱). ممکن است در بعضی ترجمه ها کلمه مو آورده شده باشد که صحيح نيست و اگر ما بخواهيم به غير از قرآن به چيزی ديگر استناد کنيم ممکن است همان بر سرمان بيايد که در مورد حرام بودن موسيقی و..... تجربه کرده ايم. به علاوه، موی زن همان موی مرد است. خيلی از مردها موی بلند دارند مثل دراويش در ايران، آيا اين مسئله باعث می شود که آنان سکسی يا جذابتر به نظر آيند؟ فکر نکنم مو جزو اندام های جنسی باشد حداقل در هيچ کتاب پزشکی چنين مطلبی نيامده ولی سينه زن واندام تناسلی وی جز اندام های جنسی اند که قرآن هم فقط پوشش آن دو را متذکر شده. نيکی -تهران

اگر فرانسه خود را مهد تمدن و دموکراسی می داند چرا چنين برخورد بچگانه ای با اين موضوع دارند؟ به نظر من فرانسه بايد اين حق را به اقليت خود يعنی مسلمانان بدهد که طعم شيرين دموکراسی را بچشند. فؤاد خاکنژاد - سمنان

حجاب اسلامی در تمام دنيا بايد ممنوع شود، چراکه اکثر زنان را خانواده شان مجبور به اين کار می کنند و اگر نافرمانی کنند مورد ضرب و شتم قرار می گيرند يا حداقل طرد می شوند. بنابراين اين قانون به آنان بهانه لازم را خواهد داد تا از ظلمی که به آنان می شود کمی نجات يابند. بهتر است اين قانون در کشورهای اسلامی هم اجرا شود تا بيش از اين شاهد افسردگی و خودکشی و خودسوزی زنان نباشيم. شهريار - تهران

اجبار و زور در هر کاری اثر عکس دارد و به نظر من فرقی نيست ميان آن کس که به زور حجاب برمی دارد و آن کس که حجاب را اجباری می کند. در ابتدای انقلاب من خودم شاهد بودم که بسياری از خانمها به ميل خود و داوطلبانه حجاب بر سر کردند ولی اززمانی که به زور متوسل شدند، خانمها جبهه گرفتند. انسانها بايد در انتخاب آزاد باشند، البته تا حدی که مزاحم آزادی ديگران نباشند. کوروش مصدق نژاد - شيراز

مسأله حجاب در ايران ربطی به حجاب در مدارس فرانسه ندارد. در ايران، حکومت از اجباری کردن حجاب به عنوان يکی از ابزار اعمال قدرت و کنترل مردم استفاده می کند که البته ريشه در تفکر متحجرانه برخی از دولتمردان نيز دارد. به همين دليل فرار از حجاب و مخالفت عملی با آن که به طور گسترده در بين زنان ايرانی رايج شده، نوعی دهن کجی به حکومت است. درحالی که در فرانسه، مسأله ممنوعيت نمادهای همه مذاهب در مدارس (نه فقط حجاب مسلمانان) به طور کلی مطرح شده است. اين مسأله تصميم يکشبه نبوده و منافع و مضار آن موضوع بحث بسيار طولانی و چندين ساله در دولتهای مختلف فرانسه بوده است. شهين سهرابی - گلاسکو (اسکاتلند)

ديکتاتوری ديکتاوری است، و فرقی نمی کند که از طرف کشوری اسلامی صادر شود يا از طرف حکومتی سرمايه‌داری. هر چند اين دو کشور هميشه در مورد مسائل به اصطلاح‌ امنيتی‌ با هم توافق‌ و همفکری داشته‌اند. تاهير - مهاباد

با هر دو شيوه مخالفم، اما مسلمانان مجبور نيستند در غرب زندگی کنند. می توانند به کشور خودشان برگردند. در ضمن دولت ايران حق اعتراض ندارد. کاميار - تهران

به نظر من چيزی با ممنوعيت کاسته نخواهد شد بلکه افزايش پيدا خواهد کرد. ما اين را در زمان حکمروايی طالبان تجربه کرديم. در آن زمان مردها مجبور بودند ريش بگذارند ولی با آن سرکشی می کردند ولی الآن که آزاد است تعداد کثيری از مردمان به گذاشتن ريش اقدام می کنند. محمد اسماعيل - هرات

هر دو افراط و تفريط است و غلط. بی شک اقدام دولت فرانسه به بنيادگرايی اسلامی دامن خواهد زد، همان گونه که عملکرد دولت ايران باعث گسترش روسپی گری شده است. باوی - قم

افراط و تفريط در هر کاری باعث لوث شدن آن می شود. طبيعت انسان آزادی را عدم اجبار می داند. پس به هرحال با آن مخالفت خواهد کرد. به نظر من آزادی حجاب در ايران گروه اندکی را تا مرز اندام برهنه پيش خواهد برد ولی اکثريت زنان جامعه ايرانی که نه به اجبار بلکه به دلايل فرهنگی حجاب دارند کماکان در حد متعارف حجابشان را رعايت خواهند کرد. تاريخ گواه است که آنان که جدا شدن از عامه مردم را فرهنگ می شمارند عاقبت به کنار گذاشته خواهند شد. صادق - انگلستان

 



بالا

بعدی * صفحة دری * بازگشت